Morris Commercial C8 FA

Publikováno: Autor: Administrator
4

 

Dělostřelecký tahač britské výroby. Používán hojně naší armádou ve Velké Británii. V téměř kompletním stavu čeká na plnou renovaci a používání naším spolkem.

 

 

 

 

 

 

Th4

Th4Po několika měsících se podařilo úspěšně zakončit výměnu dělostřeleckého tahače Morris – Commercial C8 FA.  Vůz obohatí strojový park spolku a časem snad bude pořízeno i něco co se dá zapřáhnout za tažné zařízení tohoto speciálního vozidla. Vůz je v poměrně dobrém a kompletním stavu a kromě samotného vozu jsou k dispozici i díly karosérie z druhého vozu stejného typu.  Jízdu v tomto konstrukčně zvláštním voze jsme měli možnost vyzkoušet při akci spolku v květnu 2012 v Praze  Libni, kde jsme měli z VHÚ zapůjčenu celou soupravu včetně 25 liberní kanónové houfnice (operace Anthropoid). Kromě zkušeností s ovládáním tohoto vozu, poslouží muzejní vůz jako studijní materiál pro výrobu některých chybějících dílů.

 

Něco z historie a použití Československou armádou

S tímto typem se naši vojáci setkali už na podzim roku 1940 ve Velké Británii, byl to totiž jeden z prvních typů, který naše jednotka dostala spolu z výzbrojí při budování čs. armády ve Velké Británii. Tyto vozy sloužily u Dělostřeleckého pluku k tažení amerických děl francouzské konstrukce Schneider M 1897 a později i k tažení 25 liberní kanónové houfnice a 17 liberního protitankového děla. Starší výrobní provedení Mk.I a II je vybaveno pneu o rozměru 10,50×20 a má plechovou střechu nad posádkou namísto později používané plátěné. Starší provedení má také jiné provedení podvozku a další výrobní odlišnosti. Pozdější výroba Mk.III už měla pneu standartní velikosti 9×16.  První dodané kusy přišly k Československé jednotce  10.10.1940, bylo to prvních pět vozů s označením viz první tabulka níže.

Th7 ThLeamington 9.21942 cviceni delostrelcu
Dobový snímek od Dělostřeleckého pluku Československé brigády ve Velké Británii Cvičení dělostřelců lázně Leamington  9.2.1942, v takovéto podobě bude náš vůz časem jezdit

 

Anglické WD

Čs. číslo

Morris C8 FA

H4310979

1278866

Morris C8 FA

H4311005

1278867

Morris C8 FA

H4311006

1278868

Morris C8 FA

H4311033

1278869

Morris C8 FA

H4108343

1278890

 

Další tři kusy byli brigádě přiděleny 28.11.1940 s přidělenými čísly:

Anglické WD

Čs.číslo

Morris C8 FA

H4108425

1278891

Morris C8 FA

H4108685

1278892

Morris C8 FA

H4311067

1278893

 

Největší počet těchto tahačů byl přidělen našim vojáků 27.7.1941 a to v počtu 10ks:

Anglické WD

Čs. číslo

Morris C8 FA

H4495247

1278866

Morris C8 FA

H4311743

1278867

Morris C8 FA

H4495244

1278868

Morris C8 FA

H4311736

1278869

Morris C8 FA

H4495209

1278900

Morris C8 FA

H4311689

1278868

Morris C8 FA

H4311711

1278869

Morris C8 FA

H4311739

1278880

Morris C8 FA

H4311740

1278861

Morris C8 FA

H4311741

1278862

 

Další čtyři kusy byli přiděleny 17.9.1942:

Anglické WD

Čs. číslo

Morris C8 FA

H4495189

1278897

Morris C8 FA

H4311177

1278898

Morris C8 FA

H4311621

1278899

Morris C8 FA

H4494647

1278910

 

V Březnu 1945 už brigáda disponovala 32 kusy tohoto typu, z toho 20 kusů sloužilo u Dělostřeleckého pluku a dalších 12 ks u oddílu kanonů proti útočné vozbě:

 

Anglické WD

Morris C8 FA

H 4163276

Děl. pluk

Morris C8 FA

H 4163367

Děl. pluk

Morris C8 FA

H 4163582

Děl. pluk

Morris C8 FA

H 4163698

Děl. pluk

Morris C8 FA

H 4163738

Děl. pluk

Morris C8 FA

H 4163734

Děl. pluk

Morris C8 FA

H 4163695

Děl. pluk

Morris C8 FA

H 4311075

Děl. pluk

Morris C8 FA

H 4311122

Děl. pluk

Morris C8 FA

H 4311175

Děl. pluk

Morris C8 FA

H 4311415

Děl. pluk

Morris C8 FA

H 4311527

Děl. pluk

Morris C8 FA

H 4311605

Děl. pluk

Morris C8 FA

H 4311686

Děl. pluk

Morris C8 FA

H 4311687

Děl. pluk

Morris C8 FA

H 4311725

Děl. pluk

Morris C8 FA

H 4311068

Děl. pluk

Morris C8 FA

H 4311104

Děl. pluk

Morris C8 FA

H 4370409

Děl. pluk

Morris C8 FA

H 4495048

Děl. pluk

Morris C8 FA

H 4311724

O.K.P.Ú.V.

Morris C8 FA

H 4108535

O.K.P.Ú.V.

Morris C8 FA

H 4163270

O.K.P.Ú.V.

Morris C8 FA

H 4370362

O.K.P.Ú.V.

Morris C8 FA

H 4494641

O.K.P.Ú.V.

Morris C8 FA

H 4370269

O.K.P.Ú.V.

Morris C8 FA

H 4494630

O.K.P.Ú.V.

Morris C8 FA

H 4494639

O.K.P.Ú.V.

Morris C8 FA

H 4370332

O.K.P.Ú.V.

Morris C8 FA

H 494681

O.K.P.Ú.V.

Morris C8 FA

H 1750383

O.K.P.Ú.V.

Morris C8 FA

H 1750483

O.K.P.Ú.V.

 

 

TTD:

Vůz je vybaven čtyřválcovým kapalinou chlazeným motorem Morris-Commercial EH s postraními ventily.  Zdvihový objem 3 519 cm2 s maximálním výkonem 52 KW při 3000ot/min. Pětistupňová převodovka  a suchá kotoučová spojka přenáší výkon motoru  pomocí kardanového hřídele na zadní nápravu a pomocí jednostupňové přídavné převodovky na přední nápravu. Hydraulické brzdy, tuhé nápravy s listovými pery. Tažná síla navijáku je 4 tuny.

Rozvor-2 515mm

Celková délka 4 496mm

Šířka 2 286mm

Výška 2 362mm

Váha 3 302kg

 

RENOVACE:

Náš vůz budeme stavět do podoby z let 1942-43. O renovaci vás budeme průběžně informovat formou fotoreportáže. Jakákoliv pomoc při renovaci je vítána.

 

Th4 Th2
Morris při první obhlídce
Th1 Th3
První jízda v novém  voze zatím jen na tyči  za naším Bedfordem MWR

Demontované díly jsou naštěstí ve
voze

 

Th5 Th6
Zadní část bude nejtvrdší oříšek. Původní uživatel používal vůz dle žluté barvy jako odtahové vozidlo, i nápis na dveřích to naznačuje

Odjezd do dílny k renovaci

 

 

24.4.2013

Začátkem letošního jara započala práce na renovaci dělostřeleckého tahače. V první fázi budou postupně otryskány všechny díly a ty, které jsou korozí příliš poškozené budou vyrobeny nové, jako např. rámečky bočních oken či plech podlahy v místě pedálů.  Blatníky jsme se také rozhodli vyrobit zcela nové, jejich oprava by pro značnou korozi nepřinesla dobrý výsledek. Jako další přijde na řadu oprava méně poškozených plechů, dveří a rekonstrukce zadní části vozu, aby bylo možné karoserii demontovat z podvozku. Podvozek a motor přijde na řadu v průběhu.

Th1

Th1a

Th3

Nově vyrobená metráž rámečků bočních oken

Detail rámečků bočních oken, pro porovnání s originálním dílem Zadní část předního blatníku, původní a nové díly
Th2 Th4

Přední část blatníku, původní a nový díl

Podlahový dílec v místě pedálů byl vyroben z tenkého plechu a rezem tak zničen, že nezbilo než jej vyrobit nový

 

{backbutton}