Standard Flying 12 (1938)

Publikováno: Autor: Administrator
P3090051a
Standard Flying 12 (1937)
Civilní limuzína používaná za války v armádě, pro kuryrní účely.
Vůz byl pořízen v dosti zuboženém stavu v Čechách a právě prochází náročnou renovací.
Vyráběl se od roku 1936 do roku 1939 a dále po válce v letech 1945-1948.
Celokovová karoserie aerodynamických tvarů působila ve své době velmi moderně.
Firma Standard vznikla v roce 1903 v Coventry ve Velké Británii. Postupně se výroba rozrostla.
V počátcích druhé světové války Anglie, zaskočena náhlou německou expanzí, trpěla nedostatkem vojenských vozidel všeho druhu. Ačkoli limuzíny Standard nebyly vyráběny vyloženě pro armádu na základě kontraktů, jako např. limuzíny Austin, velká část civilních vozů byla na začátku války rekvírována a po patřičných úpravách zařazena do armádního inventáře. Takovouto limuzínu Standard mělo ve svém inventáři i československé vojsko ve Velké Británii.
Od roku 1940 do konce války se produkce firmy Standard v Coventry zaměřila na válečnou výrobu, především pak na výrobu lehkých nákladních pick-upů Standard Utility 10hp a 12hp, používaných jak pozemní armádou tak RAF. Tyto pick-upy nechyběly ani v inventáři Československé samostatné obrněné brigády. V počátcích druhé světové války, kdy hrozilo německé vylodění u Anglických břehů a kdy Anglie ztratila velkou část motorizovaných prostředků u Dunkerque, se také na podvozcích těchto vozů stavěly lehké obrněnce Standard Beaverette, s otevřenou karosérií s lehkým pancířem, zesíleným tvrdým dřevem a vyzbrojené kulometem Bren. Tyto vozy měly zpočátku ve výzbroji i naše jednotky v Anglii.
Civilní limuzína britské výroby, používaná za války v armádě, pro kuryrní účely.
Vůz byl pořízen v dosti zuboženém stavu v Čechách a právě se dokončuje náročná renovace.
Vyráběl se od roku 1936 do roku 1939 a dále po válce v letech 1945-1948.
Celokovová karoserie aerodynamických tvarů působila ve své době velmi moderně.
ThP3090051a

Britská armáda používala, mimo vozidel vyrobených v rámci státních armádních zakázek, také velké množství různých typů civilních osobních vozidel, které byly zrekvírované či darované civilním obyvatelstvem. Tyto vozidla přebírala do svého inventáře i Československá Obrněná Brigáda ve Velké Británii. Jedním z těchto vozidel byla dle archivních materiálů i čtyřsedadlová limuzína Standard.
Dnes poměrně opomíjená Standard Motor Company byla založena v Anglickém Coventry již roku 1903 a brzy se stala jedním z největších producentů osobních automobilů ve Velké Británii. Do roku 1963, kdy tato značka zanikla, vyrobila nespočet velmi úspěšných a na svou dobu pokrokových vozidel. Po II. sv. válce zakoupila i dnes poněkud známější značku Triumph. V roce 1935 firma představila velmi elegantní modelovou řadu Standard Flying v několika třídách a s různými objemy motorů. S příchodem II. sv. války se většina automobilek přeorientovala na zbrojní výrobu. Standard Motor Company nebyla vyjímkou. Ve svých závodech vyráběla nejen různé komponenty pro letecký a zbrojní průmysl, ale dokonce se v jejích dílnách montovaly i známé útočné bombardéry De Havilland Mosquito, Bristol Beaufighter a cvičné Airspeed Oxford. Produkce osobních civilních automobilů byla v roce 1940 přerušena, avšak pokračovala díky státním armádním zakázkám adaptací stávajících podvozků i motorů, výrobou lehkých nákladních armádních speciálů Standard Utility. Tyto populární pick-upy využívala RAF i armáda v hojných počtech po celou dobu války. Na počátku války, kdy hrozila nacistická invaze do Velké Británie a v situaci, kdy se podstatná část motorizovaných prostředků nestihla evakuovat z Francie zpět do Anglie, se na podvozcích Standardu Flying 14 s motory 12hp vyráběly lehké obrněné vozy Standard Beaverette. Tyto poněkud těžkopádné a z dnešního pohledu úsměvné, lehce obrněné stroje s tříčlennou posádkou, otevřenou karoserií a vyzbrojené lehkým kulometem Bren, však tehdy představovaly snadné a tak potřebné řešení mobility armády při obraně Anglie ve vypjaté situaci. „Beaveretky“ měly ve Velké Británii, kromě domobrany, ze začátku ve výzbroji i Československé jednotky. Pozdější uzavřené typy byly využívány také při obraně letišť.

Standard Flying 12 je čtyřdveřová, čtyřsedadlová limuzína s aerodynamickou, celokovovou, uzavřenou karoserií na samonosném profilovaném podvozku. Automobil je poháněn čtyřtaktním, čtyřválcovým, vodou chlazeným motorem o výkonu 12 hp, se spodovým rozvodem o objemu válců 1609cm3. Flying 12 dosahuje nejvyšší rychlosti 70 m.p.h, při spotřebě paliva okolo 12 g.p.m.

.
.
Renovace
.
Člen našeho klubu zakoupil tento automobil v roce 2006 v České Republice, kam byl nejspíše dopraven po válce. Automobil byl v nepojízdném a dosti špatném stavu, s mnoha chybějícími díly. Jak se později ukázalo, mnoho dílů na autě bylo neoriginálních, či různě upravených. Jiné, originální nemohly být pro svůj stav použity. Postupem času se podařilo získat téměř všechny originální použitelné či nové díly při několika cestách do Anglie, zejména díky pomoci anglického Standard Motor Clubu, jehož je majitel členem. (www.standardmotorclub.org.uk) Z těch nejdůležitějších dílů, je třeba vyjmenovat motor, šasí, obě nápravy s původními táhlovými brzdami a pery, převodka řízení s volantem, rámy sedaček a spousty jiných drobných dílů. V průběhu renovace byl zcela zrenovován podvozek, včetně celkové repase motoru (nové výbrusy, písty, ventily, ojniční a kliková ložiska, těsnění, štefty apod), karoserie byla důkladně vyvařena včetně nových prahů, proveden antikorozní nátěr spodku a všech dílů náchylných ke korozi. Karoserie byla vytmelena a vybroušena a proveden svrchní nástřik. Nyní je potřeba dodělat především interiér a zapojit elektriku. Motor již běží. Automobil bude zrenovován jako štábní automobil ze stavu CSOB ve Velké Británii. Celková renovace se pomalu blíží ke konci a vůz by měl být k vidění na akcích roty v roce 2013.
ThP3090051a ThP3090027 ThP3090023 ThP3090071
 

standart 3b

 

 

Standard 4

…..Poprvé v novém domově, stav je žalostný

Standart 2

Šasí a motor po kompletní renovaci

Standart 1

….Vyvařování opískované karoserie

standard nastrik interieru.

….Karosérie v základovce s nástřikem interiéru

chassi_standard_1 chassi_standard3 chassi_standard_5 chassi_standard_2
chassi_standard7 chassi_standard4 chassi_standard8
{backbutton}