Ford FGT s kab. č.13 (1943)

Publikováno: Autor: Administrator
Ford FGT
Dělostřelecký tahač kanadské výroby. Toto vzácné vozidlo přijelo do Československa po válce s naší západní brigádou. Zakoupeno v říjnu 2013 jako nekompletní vrak s odříznoutou zadní nástavbou. Vozidlo však poskytuje zdravý základ pro rekonstrukci, která nebude tak složitá jak se na první pohled může zdát. Quad bude uveden do podoby, v které sloužil u Čs. samostatné obrněné brigády v letech 1943-45 u Dělostřeleckého pluku.

.

.

.

.

.

.

ThFord FGT

cmp11_163Začátkem října 2013 se nám podařilo po delších jednáních s původním majitelem zakoupit dělostřelecký tahač FAT (Field Artillery Tractor) Ford FGT s kabinou č. 13.  Toto vozidlo spadá do skupiny vozidel CMP (Canadian Military Pattern), které byly za Druhé světové války ve velkých počtech vyráběny v Kanadě firmami Ford a Chevrolet (General Motors), dle britské specifikace pro armády států společenství Commonwealth. Na kanadských podvozcích a z kanadských dílů se také CMP montovaly v omezené míře i ve Velké Británii, Austrálii, Novém Zélandu, Jižní Africe, Indii a Egyptě. Obě firmy vyráběly vizuálně podobné vozy s různými nástavbami a velikostmi podvozků. Většina dílů, kromě rozdílných motorů a náprav byla zaměnitelných, což snižovalo výrobní náklady a zvyšovalo efektivitu armádních oprav. Obě firmy vyráběly také dělostřelecké tahače tzv. Quady, (Ford FGT, Chevrolet CGT) nejprve s kabinou č. 11 a 12 a od konce roku 1941 s kabinou čistě kanadského designu č. 13.

Posledně zmíněnou kabinu má i námi nalezený Ford FGT. Nejzajímavější na tomto vozidle je to, že je to opravdu technika po naší Čs. samostatné obrněné brigádě ve Velké Británii. Mohli bychom napsat, že byl nalezen ve stodole v Rudné, avšak ve skutečnosti odpočíval posledních cca 30let v suchu ve stodole v Kutné Hoře :) Zatím se nám podařilo z archívů identifikovat dva Fordy FGT, minimálně jeden sloužil pod číslem H5558214 u Dělostřeleckého pluku a druhý pod číslem H5558327 u OKPÚV (Oddíl kanónů proti útočné vozbě) Vozidla tahala 25 liberní houfnice a 17 liberní protitanková děla. Bohužel na vozidle se nedochovaly žádné identifikační štítky, takže zatím nemůžeme určit, pod jakým armádním číslem vůz u brigády sloužil. Co se dochovalo, je znak Dělostřeleckého pluku (vodorovně dělený červeno-modrý čtverec s bílým číslem 74) a to na kapotě, nad otvorem pravého světlometu. Světlomet byl nahrazen kulatou tabulkou s mostním číslem, která se také dochovala. Vůz sloužil po válce u hasičů, údajně v Lochovicích na Rokycansku. Hasičská červeň již téměř z vozidla vymizela a na kabině, discích a nárazníku jsou dva původní armádní nástřiky s černým maskováním. Doufáme, že po pečlivém odkrytí se ukáže ještě nějaké další původní značení.  Možná nám také něco napoví druhý vrak Fordu FGT, který se rovněž v ČR dochoval.

 

ThFord Quad 25pdr. Praha 1945 Ford FGT Czechoslovakia
Československé Fordy FGT s 25 liberními houfnicemi v Praze. Květen 1945  

 

ThRudna at Prague 30May1945 ThRudna at Prague 30May1945 CZ ThRudna at Prague CZ 30th May 1945

Quady Ford FGT Československé samostatné obrněné brigády s 25 liberními houfnicemi po návratu do vlasti od Dunkerque. Rudná u Prahy, 30.květen 1945. Zajímavé jsou držáky pro kanistry s benzínem na střeše nástavby. Zřejmě úprava brigádních dílen k zajištění dostatku paliva před dlouhou cestou.

 

Vozidlo postihl osud většiny Quadů ve světě, jejichž speciální nástavby – „boudy“, byly po válce jen těžko využitelné a proto byly demontovány a vozidla využívána např. s korbou jako standardní nákladní vozy. Tento osud potkal i náš Quad. Naštěstí pro nás a následné uvedení do původního stavu, je na vozidle zachována originální podlaha nástavby, i když místy oříznutá. O to bude jednodušší celou tuto zadní část, která je vyrobena z rovných profilů a plechů, rekonstruovat.  Navíc nástavba nebyla pevně spojena s kabinou. Po službě u hasičů, prošlo vozidlo rukama několika majitelů a do značné míry posloužilo jako zdroj náhradních dílů. Chybí kompletní motor Ford V8 s převodovkou, naviják, chladič, maska, a další drobné díly, které jsou však shodné s ostatními Fordy CMP, příp. Chevrolety CMP, a tudíž nebude problém tyto postupně poshánět u nás či v zahraničí.  Nádrže jsou specifické pro FGT a počítá se s tím, že se vyrobí dle vzoru nové. Vozidlo má minimum hloubkové koroze, kabina včetně dveří je téměř úplně „zdravá“. Zdá se, že jediné nepůvodní díly na autě jsou přístrojová deska, přišroubované držáky blikačů, navařené držáky světlometů na nárazníku a světlomet na střeše.

Ačkoliv je na vozidle spousty práce a rekonstrukce jistě potrvá několik let, jsme rádi, že se nám podařilo zachránit další originální kousek techniky od naší západní brigády.

 

Základní TTD:

Motor: vodou chlazený vidlicový osmiválec Ford V8 o objemu 3 917cm3 a výkonu 70,8kW při 3600 ot/min.

Převody: manuální 4-stupňová převodovka + revers. Uzávěrka diferenciálu 4×4, rozvodovka pro naviják.

Brzdy jsou hydraulické, nápravy tuhé s půl-eliptickými pery. Rozměr pneu 10,5×20. Elektrická soustava 6V.

Rozvor: 101,25“

 

ThIMAG1303 ThIMAG1346 ThPA043164 ThPA043166
Hasičská červená barva již téměř oprýskala. Pod ní jsou originální nástřiky. Na autě je pouze povrchová rez, kabina a šasí jsou ve velmi dobrém stavu. Pohled na zadní část s rolnami pro naviják a závěs. V kabině chybí některé díly, např. kobka, stěrače aj. Přístrojovka není originální.
ThPA043169 ThPA043170 ThPA043168 ThIMAG1323
Zachovala se i schránka na 6V baterii. Kabina není se zadní nástavbou pevně spojena.

.

Poklop je také v původním stavu, také držáky mapového dělostřeleckého stolku.

.

.

Vrchní pohled na poklop. Hledáček není originální a bude demontován.

.

.

Nárazník bude potřeba narovnat na lisu a odříznout poválečné držáky světel. Pokusíme se opatrně odkrýt barvu zda se neobjeví zbytky označení.
ThIMAG1324 ThIMAG1301 ThPA043181 ThPA043180
Nápravy s diferenciály vypadají v pořádku. Tlumiče, pera atd jsou komplet.

.

Pohled od chybějícího motoru a převodovky na přepážku za níž je rozvodovka a chybějící naviják.

.

Původní označení Dělostřeleckého pluku, vodorovně dělený červeno-modrý čtverec s bílým číslem 74 Původní plechová žlutá tabulka s mostním číslem. Za války se jedno světlo odpojovalo či překrývalo.

.

ThIMAG1296 ThPA043165
Originální podlaha nástavby. V některých partiích byla oříznuta, ale víme kde oměřit přesný rozměr pro rekonstrukci. Sváry naznačují kde byly uchyceny blatníky a přepážky nástavby. Vrchní pohled na podlahu nástavby. Uprostřed je inspekční poklop navijáku, v předu chybějící plech nad rozvodovkou. Uchycení k šasí vč. dřevěných trámů jsou ve výborném stavu.

 

{backbutton}