GM C15TA

Publikováno: Autor: Administrator
6

Obrněný nákladní automobil 4×4 GM 8449/C15TA, postavený na zesíleném podvozku Chevrolet C15 cwt, s pancéřovou karosérií od firmy Hamilton Bridge Company a motorem GMC 270, byl vyvinut firmou General Motors v Kanadě, odkud byl dodáván spojeneckým jednotkám. U Československé samostatné obrněné brigády sloužily tři kusy, zařazené u Ženijní roty. Vrak tohoto obrněnce byl pořízen v Holandsku na podzim 2009 a právě prochází zásadní rekonstrukcí do provozuschopného stavu.

Vůz byl nyní přesunut do VTM Lešany.

 

 

6


Obrněný nákladní automobil 4×4 GM 8449/C15TA, postavený na zesíleném podvozku Chevrolet C15 cwt, s pancéřovou karosérií od firmy Hamilton Bridge Company a motorem GMC 270, byl vyvinut firmou General Motors v Kanadě, odkud byl dodáván spojeneckým jednotkám. U Československé samostatné obrněné brigády sloužily tři kusy, zařazené u Ženijní roty. Vrak tohoto obrněnce byl pořízen v Holandsku na podzim 2009 a právě prochází zásadní rekonstrukcí do provozuschopného stavu. Tento konkrétní vůz byl dodán koncem roku 1944 do Velké Británie a nebyl nikdy bojově nasazen. Po válce byl přebudován na tahač děl a nakonec skončil vyrabován ve Skotsku. Odtud byl po neúspěšném pokusu o renovaci prodán do Holandska.

GM C15TA

GM C15TA

 

 

 

GM C15TA

 

 

Dobové fotografie „TAček“ ve stavu Československé Samostatné Obrněné Brigády

 

THdobova1 THdobova2
THdobova3 THdobova4
THdobova5 THdobova6

 

RENOVACE

TH1 TH2 TH3
„Táňa ještě u původního majitele v Holandsku“ Náhradní nápravy byly k vozu TA přijelo do ČR na návěsu
TH4 TH5 TH6
Vykládka na rampu
TH7 TH8 TH9
Na složení přišlo několik brigádníků
TH10 TH11 TH12
TA připojená za Bedfrod MW Dobře patrná neoriginální poválečná nástavba Neoriginální nástavbu bylo třeba autogenem odříznout
TH13 TH14 TH15
Celý vůz bude nutné opískovat Neoriginální doplňky se musí odříznout Otvor v zadní části bylo nutné zavařit
TH16 TH17 tazaklad1
Stopy po autogenu je nutné zabrousit. Pohled do motorové části TA po opískování a speciálním základním nástřiku umožňujícím další svařování
motortaa motortab GM C15TA a
Motor připravený k montáži přišel z USA Štítek motoru Svrchní nástřik a napasované nové blatníky
ta blatnik 046 TH18 TH19
Chybějící přední blatníky bylo nutné vyrobit Napasované nové boční bedny Chybějící bedny bylo nutné znovu vyrobit – zde již v zákl. nástřiku
TH20 TH21 TH22
bedny zatím postrádají petlice zavírání Nově vyrobené zadní dveře Pravá bedna s dopasovaným blatníkem, ještě v barvě kovu
TH23 TH24 TH25
Původní , značně poškozené schránky z vnitřní strany dveří bylo nutné odstranit Nově vyrobené schránky již navařené zpět na dveře v základním nátěru

 

DROBNÉ DÍLY:

26

27

28

Rozvodovka po svěšení z vozu prošla revizí a po očištění a nástřiku základní a následně i vrchní barvou, bude připravena na opětovnou montáž Pohled na rozvodovku, dole je patrný držák třmenové brzdy Demontovaný a vyčištěný zadní diferenciál
29

30

31

Diferenciál je v perfektním stavu bez ulámaných zubů a dalšího poškození

Vzduchový filtr v originální barvě S.C.C 2
32 33

34

Tachometr

Mechanický hasicí přístroj „Pyrene“ , standardní vybavení vojenských vozidel používaných britskou armádou . GM C15TA byl vybaven třemi přístroji.

Přední světlomet, stejný typ byl používán i na pásových transportérech universal Carrier
35 36 37
Jeden z páru světlometů je v původní barvě z konce války S.C.C 15 olive drab Držáky předních světlometů Replika znaku na pancéřovou masku chladiče

 

Říjen 2011

Po krátké přestávce jsme udělali pokrok při renovaci našeho jediného pancéřového vozu. Při obnovení prací došlo i na změnu použitého odstínu, nakonec bude vůz jezdit ve starším odstínu S.C.C2. Motor dostal konečně správnou barvu, jinou frému a další věci z instalace, byly upraveny a nebo odstraněny. Během 14 dnů bude motor usazen na svém místě a po zapojení instalací proběhne pojezdová zkouška. Zbývá ještě spoustu práce, ale většinu scházejících dílů se podařilo vyrobit či sehnat. Brzo snad tak bude vůz jezdit na akcích klubu.

TH1 TH2 TH3
Motor po nástřiku do šedomodré barvy
.
.
Zde je patrná demontovaná fréma motoru. Původní americkou nahradí kanadská, s vývodem spojky na správnou stranu.

Doplňky motoru jsou v černé barvě a budou montovány až po umístění motoru do vozu.
.

 

08.12.2011

Další pokrok v renovaci GM15TA – podařilo se osadit motor a dodělat/ vyrobit díly zadních dveří, tažné zařízení, stříšku nad kanistry a světla. Podlaha a instalace přijde na řadu během zimních měsíců a doufáme, že na jaře už bude stroj v pojízdném stavu.

THPB070454 THPB070458 ThTA1
Motor připravený na osazení do vozu. Na pomoc přišlo mnoho brigádníků.
.
…..Těžký motor dal práci usadit, ale
…..nakonec vše dobře dopadlo.
.
.
Zadní část vozu je téměr před dokončením, replika zadních dveří ještě dostane aretaci v otevřené poloze a bude hotovo.
ThTA2 ThTA4 ThTA3
Dveře včetně pantů a zámku bylo nutné vyrobit nové ……Osazení motoru, pohled z kabiny.
.
Osazení motoru a jeho postupné dostrojení.

 

TH4 TH5 TH6
Pohled na zadní část rekonstruo- vané korby. Bylo nutné opravit průstřel zadní části korby a zcela nové jsou zadní dveře a konstru- kce na plachtu.

Na přední části „Táni“ přibyla nová
kapota, která původně na vozu
chyběla.

 

Boční pohled na TA, ještě je zde spousta práce před námi, ale už to konečně dostává podobu

 

 

červen 2012

Po nějaké době byl čas pokročit v renovaci našeho jediného obrněného vozu. Jelikož vůz postrádal palubovku, bylo nutné tuto vyrobit. Úkolu se ujal náš kolega „doktor“ a splnil ho na výbornou. Bylo potřeba dodělat ještě pár dalších otvorů pro palubní přístroje a spínače a brzo palubovka poputuje na své místo. Také další plechové díly do kabiny bylo nutné kompletně vyrobit, první na řadu přišly krycí plechy pro montáž předních skel, naštěstí se dochovaly oba původní i když notně zrezavělé díly, podle kterých náš šikovný kolega z Liberce vyrobil nové.

Th1. Th2. Th3.

Polotovar palubovky s částí pří-
strojů, ještě bez některých otvo-
rů pro přepínače a další ovlada-
če.

…. Téměř hotová palubovka

 

 

Krycí plech předních skel – původní a nový
díl (druhý je zrcadlově obrácený)

 

 

{backbutton}